Wandeling van Wallenborn naar Meerfeld

Voor de vierde dag staat een wandeling van 13 kilometer op het programma. We worden 's morgens om 9 uur door een taxi naar Wallenborn gebracht.

den Brubbel De wandeling start bij de koud water geijser, die men hier "den Brubbel" noemt. Elke 35 minuten spuit water omhoog. .

Dit wordt veroorzaakt door een steeds verder opbouwende druk van het koolzuurgas in het water. Dat er zwavel in zit is duidelijk te ruiken.

We volgen de beek Walmerbach door het bos. Wederom een dag in de bossen met kabbelend water op de achtergrond. Het gebied is heuvelachtig maar de beek heeft zich door de heuvels heen gesneden dus de route is redelijk vlak. bospad langs de Walmerbach

Ook hier zijn overal tekenen van de vulkanische oorsprong van het gebied zichtbaar. De gesteenten hebben diverse kleuren.

Klik op de foto's voor vergroting

het wordt warmer Toen we van start gingen, was het nog fris maar naarmate de dag richting middaguur gaat, wordt het warm genoeg om truien en broekspijpen uit te doen.
Ongeveer op de helft van de route komen we bij het punt waar de Walmerbach in de Kleine Kyll overgaat. Het bospad blijft licht stijgende en dalend langs de beek lopen.

Wederom verwonderen we ons over de rust die in de omgeving heerst. We zijn echt alleen op de wereld.

bospad Kleine Kyll
geen pad te bekennen In de buurt van het dorpje Deudesfeld moeten we volgens de omschrijving over een pad via een boomgaard een heuvel op. Maar waar we ook kijken, veel gras en brandnetels maar geen pad te vinden. Broekspijpen maar weer aanritsen en op goed geluk omhoog waar we door hoog gras de richting van de kaart volgen. Er hebben blijkbaar nog niet veel wandelaars deze route gelopen.

grote groeve voor winning lavazand

Nu gaat de weg steiler omhoog, we gaan weer richting Meerfeld. We komen langs een grote groeve waar men lavazand wint. Aan de diepte van de groeve is zichtbaar dat hier heel wat vulkanisch as is gevallen tijdens uitbarstingen.

Als we boven op een heuvel komen, zien we een zee van korenbloemen, klaprozen en margrieten. een grote bloemenzee
uitzicht rand Meerfelder Maar We besluiten om maar een tijdje te gaan genieten van het uitzicht in het zonnetje voor we weer aan de afdaling richting Meerfeld beginnen. In de verte zien we de Windesborn krater uitsteken boven het landschap.

Via een zeer steil bospad dalen we weer af naar het dorp. We komen weer op bekender terrein, een deel hebben we de eerste dag al gelopen.

Het zit er weer op, 4 dagen wandelen in de Eifel.

steile afdaling door het bos

dag 3    terug