La Gomera 2002

Valle Gran Rey

In juni 2002 zijn we weer naar La Gomera gegaan voor een 12 daagse vakantie. Na twee bezoeken in september 1999 en 2000 zijn we benieuwd naar het eiland in het voorjaar.

Het eiland is een stuk groener, overal bloemetjes in allerlei kleuren. Ook is er meer stromend water, iets wat we in september met uitzondering van het oerbos El Cedro niet zijn tegengekomen.

Als eerste wandeling zijn we naar de hoogvlakte Las Pilas gegaan. Eerst over het Kerkepad naar boven, een klim van ongeveer 700 meter, daarna over een bergrug richting de hoogvlakte. Het Kerkepad was moeilijker begaanbaar dan voorgaande jaren door veel losse stenen maar alle rommel was wel opgeruimd. HJ boven op Las Pilas
Uitzicht op ons dorpje Van boven heb je een mooi uitzicht over de valleien. Hiernaast zie je hoe de vallei aan onze voeten ligt.
Omdat we nieuwsgierig waren of er in het voorjaar wel water stroomt, hebben we de wandeling naar de waterval (in 1999 onze allereerste kennismaking met La Gomera) herhaalt.

De begroeiing was in ruime mate aanwezig.

We moeten regelmatig onder takken of over boomstronken klimmen.

Een heerlijk relaxte wandeling tussen het groen.

De gehele weg wordt begeleid door het geluid van stromend water. Ook waren de katten nog steeds aanwezig. Soms heel handig als je niet precies weet hoe de beek over te steken, zij wijzen de weg wel. uitrusten bij de beek

Basaltzuilen Los Organos

Deze vakantie hebben we niet alleen gewandeld maar zijn we ook een dag gaan varen. Het doel van de boottrip was Los Organos, een bijzonder gevormd deel van het eiland bestaand uit basaltpijpen, gevormd in een van de vele vulkaan uitbarstingen waaruit La Gomera is ontstaan. De golfslag was behoorlijk maar gelukkig hebben we geen last van zeeziekte gehad.

De langste wandeling hebben we op zondag gedaan. 's Morgens om 8 uur vertrekken we richting El Cercado. Dit plaatsje ligt op ongeveer 1000 meter hoogte dus een hele klim. In eerste instantie gaat het nog langzaam omhoog door de vallei maar 2 uur gaat de klim beginnen. Het gaat wel steil omhoog maar zoals je kunt zien op de foto is het pad goed begaanbaar.

Alleen jammer dat het naarmate we hoger komen, steeds harder begon te waaien. Boven aangekomen stormde het zo hard dat we de jassen hebben aangetrokken ondanks de stralend blauwe lucht. Na een drankje bij Bar Maria gaan we aan de terugtocht beginnen.

Na een uur of 5 lopen wordt het tijd voor een rustpauze, een beetje water  en een stukje brood. Even zitten en genieten van het uitzicht. Ook hier is te zien dat het voorjaar is. De cactussen staan in bloei en de heuvels hebben een groene waas.  lunch
rivier zonder stromend water De wandeling gaat verder over La Matanza en door de vervallen waterleiding naar de volgende afdaling. Om vanuit de vallei de Argaga naar de vallei van Valle Gran Rey te komen moeten we eerst afdalen, de rivierbedding oversteken (dit keer geen stromend water maar wel nog wat waterpoelen) en dan weer klimmen richting de bergkam.
Daarna nog het Kerkepad en dan zijn we alweer bijna thuis. Deze dag van stijgen en dalen, is wel een aanslag op de knieën dus we hebben na een wandeldag van bijna 9 uur wel een extra rustdag verdiend.
eeuwenoud laurierbos

Onze laatste wandeling gaat door het oerbos via El Cedro naar Hermigua. We beginnen op een hoogte van ongeveer 1350 meter.

Het Nationale Park de Garajonay is een van de mooiste plekken op het eiland dus altijd de moeite waard om naar toe te gaan. Het is mooi en zonnig weer en het licht valt heel mooi tussen de bomen door.

Na een afdaling door het bos van ongeveer 2 uur (hoogteverschil 500 meter) komen we bij El Cedro waarop de steile afdeling naar Hermigua begint.

We horen het ruisen van water maar pas als we halverwege de berg zijn, zien we wat de veroorzaker is: De waterval van 280 meter hoogte. Echt een geluk dat deze waterval te zien is.

Men moet in deze contreien zuinig zijn met water en meestal wordt het water opgevangen en bestaat de waterval uit een heel klein stroompje.

waterval in het groen
Na een uur afdalen zijn we in Hermigua aangeland.

Busverbindingen zijn niet aanwezig dus de taxi brengt ons weer naar Apt. Tres Palmeras.

De vakantie zit er weer bijna op, nog 1 dag genieten van de zon en dan gaat de reis naar huis weer beginnen.

Valle Gran Rey Vallei van Hermigua
Beek in oerbos Tenerife in de wolken