Wandelen in de Ardennen 2003

Van 28 april tot en met 1 mei 2003 hebben we enkele dagen in de Ardennen doorgebracht.

hotel La Petite OurseOns hotel La Petite Ourse ligt in Amonines. Hier hebben we een vierdaags wandelarrangement geboekt. Het adres van het hotel heb ik via internet gevonden. Het hotel is goed bereikbaar met de auto. Het eten is er heerlijk, De kokkin zorgt ervoor dat er allerlei heerlijke gerechten op tafel komen.

Alles is nog als nieuw en de kamers zijn keurig en schoon. Beneden is een bar, met open haard, waar vele verschillende soorten Belgische bieren te krijgen zijn. Andere versnaperingen zijn er natuurlijk ook, maar de bieren zijn toch wel het lekkerst. Als het goed weer is, kun je heerlijk buiten zitten op het terras.

Na een rit van een paar uur vanuit Dordrecht worden we de 28e april uiterst vriendelijk ontvangen. Onder het genot van een Belgisch biertje in het zonnetje op het terras krijgen we een uitleg over de wandelroutes die op de kaart staan aangegeven. Iedere route heeft een eigen markering en zoals later zal blijken zijn de bordjes goed te vinden.

de eerste steile klim Omdat er nog tijd genoeg is voor het avondeten, besluiten we nog een wandeling te maken van ongeveer 8 km

(route 3, Hé de Monine).

Na een steile klim over de weg kijken we op de top van de heuvel uit over de omliggende heuvels met weilanden vol paardebloemen.

De zon schijn volop dus de truien kunnen uit.

weiland met paardebloemen
huisje in het bos

Daarna verlaten we de weg om de bossen in te gaan. Het eerste stuk door het bos hoeven we niet veel te stijgen of te dalen, dus kunnen we bijkomen van de klim.  De dennenbomen en loofbomen wisselen elkaar af.

Na enige tijd begint het pad flink te dalen en komen we uit bij het riviertje L'Aisne.

Het is te merken dat het flink heeft geregend in het weekend. Want als we een stuk het riviertje L'Aisne volgen, is het zo drassig dat we de spoorrails maar een stukje als wandelpad gebruiken.

spoorlijn als wandelpad

bruggetje over L'Aisne

Uiteindelijk steken we het riviertje over en komen we weer bij het hotel uit.

Daar genieten we nog op het terras van de zon en later van een heerlijk avondeten.

De 29e april hebben we een langere wandeling gepland.

We gaan route 5 (Sous Le Bois) en 7 (Estinale) lopen, bij elkaar is dit ongeveer 16-17 km.

Na een kort ritje met de auto naar Erezee starten we om half 10 in de bossen.

starten in de regen

omgevallen boom

Het begin te regenen maar gelukkig niet duurt het niet te lang.

Als we om 11 uur een pauze houden en iets uit ons goed gevulde lunchpakket nemen, kunnen de jassen weer worden opgeborgen want er is alweer blauwe lucht te zien.

Het eerste deel van de dag lopen we door de bossen. Ook hier is te merken van we niet in Nederland zijn. Het pad gaat omhoog en omlaag. Maar we genieten van de rust in de bossen. De hele dag komen we 2 wandelaars tegen en een enkele boer op een tractor. Wel voorzichtig zijn met honden, want ze kunnen bijten.

kaartlezende Hendrik Jan
vergezicht met koeien

In het tweede deel van de route zijn behalve bos ook regelmatig open stukken door weilanden met mooie  uitzichtpunten boven op heuvels. De vergezichten zijn grandioos.

Zo af en toe komen we enkele huizen tegen. De lunchpauze brengen we door, zittend bij een klein stromend beekje, in het zonnetje, genietend van een heerlijk broodje.

Nu de inwendige mens weer is voorzien, vervolgen we de route langs bossen en weilanden. We boffen dat, na wat regen in de morgen, het weer opklaart en we de rest van de dag in de zon kunnen lopen.

beekje in het bos

Na zo'n 5 uur op ons gemak wandelen door het mooie landschap, komen we weer bij de auto en gaan we terug naar het hotel om nog te genieten van de zon en een glas Belgisch bier.

De 30e april staan we op en ja hoor, het regent. Het is grauw en grijs en heel nat. Na het ontbijt vertrekken we naar Hotton. We gaan op bezoek in de Grotten van Hotton. Deze grotten zijn heel mooi en zeker de moeite waard. Het is indrukwekkend om te zien wat water in vele jaren tijd kan vormen. Als we de grotten uitkomen, regent het nog steeds. We besluiten om via kleine dorpjes terug te rijden naar Amonines. Onderweg stoppen we om ons lunchpakket aan te spreken.

Terug bij het hotel is de regen al minder hevig dus gaan we toch nog maar een wandeling maken. Route 2 (Mignonfa) is ongeveer 8 km lang en voert over de heuvels en door de bossen.

Ik probeer me voor te stellen hoe ver je zou kunnen kijken als het niet zou regenen. Maar ondanks de regenwolken zien de heuvels en dalen er mooi uit. Ongeveer halverwege krijgen we een heftige regenbui. Gelukkig hebben we goede jassen aan maar onze broeken raken toch doorweekt.

wandelen door het bos na een regenbui

Het tweede deel van de wandeling door de bossen is heel mooi.

De regen kan niet verhinderen dat het genieten is in de bossen. Er zijn zoveel verschillende kleuren groen.

Druipend komen we weer in het hotel aan maar een warme kop thee doet dan wonderen.

Op 1 mei vertrekken we weer richting Dordrecht en zit het bezoek in de Ardennen er weer op. We hebben genoten van het verblijf in een hele mooie omgeving. Ik denk dat we zeker nog eens terugkomen.

jonge aanplant een van de vele vergezichten
zoek de eekhoorn
uitzicht uit onze hotelkamer de weg zoeken in het donkere bos