Wandelen Ardennen 2006

Van donderdag 21 t/m dinsdag 26 september zijn we een aantal dagen in de Ardennen geweest. Na 3 overnachtingen in Hotel La Petite Ourse hebben we ook 2 nachten doorgebracht op een kasteelhoeve in Fisenne.

Voor de wandelingen gebruiken we de kaart Hotton - Rendeux - Marcourt van het Belgische Nationaal Geografisch Instituut (NGI).

Donderdagmiddag hebben we, na een kop koffie in het hotel, de wandelschoenen aangetrokken voor een kleine wandeling door het bos achter La Petite Ourse.

Het pad loopt langs het riviertje de Aisne en is als inloopwandeling heel geschikt.

We lopen midden tussen het groen, met het geluid van stromend water op de achtergrond. Op enkele delen van de route duikt het riviertje op, net als de naastgelegen spoorlijn.
Na nog een stuk klimmen door het bos komen we bij een boswachtershuis. We zijn ongeveer 1,5 uur onderweg en besluiten terug te keren naar het hotel.

Als inloopwandeling is 3 uur lopen wel voldoende.

Vrijdag maken we een wandeling van ongeveer 17,5 km in het dal van de rivier L'Ourthe.

We starten in het plaatsje Marcourt.

De route loopt langs de rivier door het bos en is echt heel mooi. Nadat we via een brug naar de andere kant van de rivier zijn gegaan lopen we door een gebied met afwisselend weilanden en bos richting Rendeux.
De route loopt gedeeltelijk over onverharde wegen en soms ook een stuk over een asfaltweg.

Het glooiende landschap is zo anders dan ons vlakke Nederland.

De afwisseling tussen bos en landerijen is geweldig. Het ene moment weidse uitzichten, het andere moment dichte dennenbossen.

Ook het klimmen en dalen zorgt voor de nodige variatie.

Via het dorp Cheoux komen we aan in Hodister. In deze plaats staan en zitten overal aangeklede poppen. Een oma wachtend op de bus, een fietser, een boeren echtpaar. In het dorp is niemand op straat te bekennen maar door de poppen lijkt het toch of er mensen zijn.

Na Hodister begint een mooi stuk van de wandeling richting de kapel van Saint Thibault. We lopen geruime tijd, dan weer stijgend, dan weer dalend, door de bossen.

Als we bij de kapel aankomen is het uitzicht op het dal van de Ourthe werkelijk adembenemend. De rivier slingert zich door het dal met bossen, weilanden en kleine dorpjes eromheen.

Nadat we nog een broodje hebben gegeten, gaan we richting Marcourt.

Het is een redelijk steile afdaling door de bossen maar we genieten van de rust en de stilte.

Na 5 uur staan we weer bij de auto en gaan we met een goed gevoel terug naar Amonines.

Zaterdag staat een wandeling rondom Weris op het programma. De wandeling is ongeveer 12 km lang en voert ons langs de menhirs en hunnenbedden uit de omgeving van Weris.

Deze wandeling staat ook omschreven in het boekje Ardennen uit de serie ANWB Actief.

Tijdens de wandeling komen we diverse grote menhirs tegen. Dit zijn grote stukken steen, die door mensen rechtop gezet zijn.

Er zijn ook enkele hunnenbedden, in deze omgeving dolmen genoemd.

De dolmen de Weris en de dolmen d'Oppagne zijn indrukwekkend.

Het is echt verbazingwekkend hoe men deze grote stukken steen op elkaar heeft gekregen om er een hunnenbed van te maken.

Zittend op een oude steen, uitkijkend over het hunnenbed, genieten we in het zonnetje van een broodje. De wandeling is redelijk vlak en loopt voornamelijk over verharde wegen. Het laatste stuk van de route loopt wel door het bos.

In Weris aangekomen, drinken we nog koffie op het terras voor we weer met de auto naar het hotel terugkeren.

Op zondagmorgen nemen we afscheid van La Petite Ourse en brengen we onze spullen naar de kasteelhoeve in Fisenne, ongeveer 10 minuten rijden met de auto.
Vanuit Fisenne staat een wandeling gepland van ongeveer 19 km richting Hotton.

De route leidt ons weer door een heel gevarieerd landschap. Op enkele punten is het uitzicht over de dalen geweldig.

De rust in de bossen is heerlijk. We komen tijdens de wandelingen niemand tegen.

Helaas hebben we geen wild gezien, maar wel enkele roofvogels.

In de bossen bij Soy moet we flink klimmen en dalen. Andere delen door de weilanden zijn weer vlakker.

Als we in de buurt van Hotton komen, lopen we door het bos over een heel mooi pad. Vrij plotseling duiken er grote rotsformaties op aan de oevers van de Ourthe. Op sommige stukken is men druk aan het klimmen.

De rotsen maken duidelijk dat dit eens een vulkanisch gebied is geweest.

In Hotton eten we een broodje voor we aan de terugweg gaan beginnen. De route terug is minder spectaculair en loopt grotendeels over betonpaden en asfaltwegen. Alleen het stuk bij Soy lopen we weer door de bossen.

Na een lange wandeling kunnen we uitrusten in de hoeve en 's avonds aan de keukentafel van een lekkere maaltijd genieten.

De laatste vakantiedag hebben we een wandeling van ongeveer 15 km gepland.

Vanuit Hotton volgen we de rivier Ourthe een stuk over een heel smal en begroeid paadje. Langzaam klimmend verlaten we Hotton richting Bourdon.

Ook hier is het landschap heel afwisselend. We lopen over de kam van een heuvel langs een houtzagerij en het volgende moment zijn we weer in het bos.

In de buurt van Marenne horen we een heleboel lawaai. Na een tijdje wordt duidelijk waar het lawaai vandaan komt. Bij Marenne ligt een grote steengroeve en men is druk bezig om de stukken natuursteen uit de grond te krijgen.

Na een afwisselende wandeling eindigen we met een afdaling langs een smal pad richting Hotton. Het is maar goed dat we vandaag een lange broek aan hebben, want ook dit pad is behoorlijk begroeid en met blote benen niet prettig om te lopen.

Met een kop koffie en een biertje in Hotton, sluiten we de vakantie in de Ardennen af.